1.INTRODUCCIÓN
1.1 Colina Triste Half es una prueba de DOS etapas dentro del calendario Federación Castilla y León de Ciclismo.
1.2 DOS etapas maratón (XCM).
1.3 No es una prueba UCI.
1.4 Es una competición formada por equipos de DOS miembros.
1.5 Las fechas elegidas para la disputa de la prueba son 20 y 21 de julio de 2024. La prueba se regirá dentro del reglamento de la Federación de Ciclismo de Castilla y León.
2.INSCRIPCIONES
2.1 Cualquier persona que desee participar en esta prueba debe formalizar su inscripción a través de la página web oficial www.colinatriste.es. Para que la inscripción sea válida, es obligatorio rellenar todos los datos que se solicitan en el formulario y pagar los derechos de inscripción.
2.2 La inscripción es personal e intransferible y supone la aceptación de todos los artículos del presente Reglamento, así como de las condiciones de compra, teniendo que realizar la inscripción por la web oficial del evento.
2.3 Para la edición 2024 las inscripciones se realizarán de manera individual, realizando cada miembro del equipo su propia inscripción y su pago proporcional.
2.4 El plazo de inscripción se abre el 3 de diciembre a las 20 horas; el cupo de inscritos será de 300 corredores y concluye el 10 de julio de 2024 a las 23:59 horas o una vez que se acaben las inscripciones.
2.5 Licencias:
2.5.1 Las licencias cicloturistas y licencias de día son aceptadas.
2.5.2 Esta licencia de día supone un coste adicional de 12 € por día.
2.5.3 La licencia de día se podrá tramitar y pagar en el momento de la inscripción o antes del cierre de inscripciones el 10 de julio de 2024 a través de la tienda de la plataforma de inscripción.
2.5.4 Esta licencia de día NO se podrá adquirir al recoger los dorsales.
2.6 Las tarifas de inscripción para cada miembro y cada tramo son de:
105 € PRIMERAS 20 INSCRIPCIONES
120 € DE LA INSCRIPCIÓN 21 A LA 50
145 € DE LAINSCRIPCIÓN 51 A LA 150
160 € DE LAINSCRIPCIÓN 151 A LA 300
2.7 La inscripción incluye:
Derecho a participación en la prueba.
Dorsal personalizado.
Cronometraje y resultados una vez terminada la etapa.
Adhesivos de los perfiles de etapas.
Atención médica en ruta.
Atención mecánica en ruta, incluye la mano de obra, no las piezas a cambiar.
Avituallamientos líquidos y sólidos en ruta y avituallamiento final.
Servicio de recogida de retirados.
Servicio de lavado de bicicletas.
Servicio de guardarropa.
Regalo finisher de la prueba.
Bolsa de corredor con obsequios de sponsors.
Briefing de cada etapa.
2.8 Al inscribirse se da la opción de adquirir el maillot conmemorativo de la prueba beneficiándose de un precio inferior al normal de venta.
3.POLÍTICA DE DEVOLUCIONES
3.1 Llevando a término la Normativa de Comercio Minorista de España, todas las inscripciones podrán ser devueltas en un plazo de 7 días naturales a partir de su inscripción. Se cobrará 3 euros en concepto de gasto de gestión.
3.2 Se ofrece Seguro de Cancelación por 9 € en el momento de formalizar la inscripción, para devoluciones fuera de plazo. A partir del 1 de enero de 2024 el seguro de cancelación tendrá un coste de 12 euros.
3.2.1 Este seguro SOLO es aplicable a la inscripción a Colina Triste UCI o Half Colina Triste, no siendo aplicable a otros servicios/eventos tales como Betterville Camp o zona de autocaravanas.
3.2.2 Sin seguro no se aceptarán devoluciones fuera del plazo legal (lesiones, problemas personales, laborales, enfermedades o cualquier otro hecho que impida la participación del corredor, sólo estarán sujetos a devolución si hay contratado un seguro de cancelación).
3.2.3 Se estipulan los siguientes períodos y plazos de devolución con seguro contratado:
Hasta el 1 de Junio de 2024, 100%
Hasta el 1 de Julio de 2024, 75%
Hasta el 7 de Julio de 2024, 50%
Desde el 8 de Julio no habrá posibilidad de reembolso
3.2.4 La devolución se solicitará por mail a dt@colinatriste.es, tomándose como solicitud de devolución la fecha en que se reciba dicho email.
3.2.5 Se establecen 3€ de cargo a la devolución en concepto de gestión.
3.2.6 El seguro de cancelación es un producto no reembolsable en ningún caso, siendo asi mismo un producto nominativo no transferible a otra persona.
3.3 Cambios de Titularidad: tienen un coste de 28 euros más 3 euros de gastos de gestión.
3.3.1 Solo se permite el cambio de un titular en cada equipo, debiéndose solicitar mediante mail a dt@colinatriste.es. Hasta que no esté formado el equipo no se podrá solicitar el cambio de titular. El límite de fecha para solicitar el cambio de titular será el 10 de julio de 2024.
3.4 Catástrofes naturales, condiciones meteorológicas adversas, acontecimientos y desautorizaciones ocasionadas por motivos ajenos a la Organización: En cualquiera de estos casos en los que haya implícita una suspensión/aplazamiento de la carrera, la Organización ofrecerá a los inscritos la posibilidad de cambiar la inscripción a la nueva fecha de celebración. En ningún caso habrá posibilidad de reclamación de reembolso de la inscripción, al ser un motivo ajeno a la Organización
4.CATEGORÍAS
4.1 Todos los participantes tendrán que tener 17 años o más el 31 de diciembre del año en que se celebra la prueba (nacidos en 2007 y años anteriores)
4.2 Colina Triste Half se celebra en categoría única.
4.3 Los cajones de salida se distribuirán en la etapa 1 por orden de inscripción y en la etapa 2 por orden de clasificación.
4.4 IMPORTANTE: Acorde a la normativa de la Real Federación Española de Ciclismo (RFEC), los participantes extranjeros poseedores de una licencia de ciclismo no tramitada por la RFEC, deben tener una autorización escrita de su federación nacional que certifique que su seguro es válido en España. Este documento debe presentarse a los Comisarios para poder retirar el dorsal.
4.5 Corredores individuales: los que por diferentes motivos se hayan quedado sin pareja; saldrán en el último cajón y no optan a pódium.
5.VERIFICACIONES ADMINISTRATIVAS
5.1 Las verificaciones administrativas, recogida de dorsales, bolsa de corredor y acreditaciones, tendrán lugar el viernes 19 y sábado 20 de julio; el horario será publicado en la web semanas antes.
5.2 Durante las verificaciones administrativas se entregará una pulsera identificativa a cada participante, que debe llevar obligatoriamente durante todos los días de competición. Esta pulsera concede acceso a las áreas habilitadas para los participantes (avituallamientos finales, lavado de bicicleta, etc) y también es útil como medida de seguridad.
6.REUNIÓN DE EQUIPOS
6.1 Se realizará una reunión previa o briefing donde se repasarán las etapas y aquellos aspectos de ser conocidos por los participantes. Los horarios serán publicados en panel informativo de la prueba que se ubicará en zona paddock y en la pagina web.
6.2 Todas las actualizaciones sobre aspectos técnicos de la carrera se publicarán asi mismo en el canal de Telegram Colina Triste y redes sociales Colina Triste.
6.3 La asistencia a la reunión de equipos será aconsejable lo que no obligatorio.
7.HORARIOS
7.1 Los horarios y lugares de recogidas de dorsales, acreditaciones, servicios etc., serán publicados en la pagina web.
8.DESARROLLO DE LA PRUEBA
8.1 La competición se disputa según el reglamento de la Federación de Ciclismo de Castilla y León, no siendo una prueba UCI.
8.2 Tras cada etapa en el tablón colocado en la zona paddock serán publicadas las clasificaciones de etapa y generales.
8.3 La salida de todas las etapas son en pelotón.
8.4 Hay habilitadas diferentes parrillas de salida en función de la clasificación general provisional de la prueba.
8.5 Los corredores que se hayan quedado solos y conformen la categoría individual, saldrán en el último cajón.
8.6 Cinco minutos antes de la hora de salida no está permitido el acceso de ningún participante a la parrilla de salida, debiéndose colocar en la parte trasera del correspondiente grupo de salida.
8.7 Los corredores que se hayan quedado solos y conformen la categoría individual, saldrán en el último cajón.
8.8 Los miembros de cada equipo deben de realizar toda la competición juntos y con una diferencia de tiempo máximo de dos minutos entre ellos en cualquier lugar del recorrido.
8.9 Si un equipo llega al final de una etapa, o en cualquier control de paso, o es visto por un Comisario en cualquier lugar del recorrido con un intervalo de más de dos minutos de diferencia entre sus miembros, recibe una penalización de cinco minutos (por cada vez que se incumpla la norma), añadido al tiempo del miembro que haya llegado en segundo lugar a la meta.
8.10 Cada control de paso, control de intersección, punto de avituallamiento, salida y llegada tiene una hora máxima de paso, momento en el cual se cierra el servicio. Los equipos deben rodar dentro de este intervalo de tiempo para no ser descalificados. El tiempo para alcanzar estos puntos se anuncia en el rutómetro de la competición.
8.11 Si no se terminara la etapa 1 se podrá continuar en la etapa siguiente, no contabilizando en clasificaciones generales.
8.12 Cualquier ayuda ilícita supone la descalificación del equipo.
9.SALIDAS Y LLEGADAS NEUTRALIZADAS
9.1 Las salidas podrán ser neutralizadas por motivos de seguridad, siendo encabezada por un vehículo de la organización hasta que el técnico oficial de la salida empezara la prueba deportiva.
9.2 La llegada podrá ser neutralizada igualmente por motivos de seguridad, por lo que la toma de tiempos termina en esta llegada, siendo la distancia hasta meta cubierta en un tiempo máximo estipulado por la organización desde que pasó por la llegada; fuera de este tiempo quedará fuera de carrera.
10.RECORRIDO Y LUGAR INICIO Y FINAL
10.1 Etapas, salida y llegadas. La ubicación de salidas y llegadas está por determinar.
29 julio de 2023 –HALF 1 – etapa 3 –
30 julio de 2023 –HALF 2 – etapa 4 –
10.2 El recorrido está debidamente marcado con señales, especialmente en los puntos conflictivos, como cruces, intersecciones de carretera o calles.
10.3 El recorrido es abierto al tráfico pero debidamente controlado. Los participantes deben seguir las indicaciones de las autoridades de tráfico y circular con precaución. En las vías públicas españolas, los ciclistas deben permanecer en el arcén del carril derecho. En pistas, es recomendable circular por el lado derecho.
10.4 El recorrido incluye ascensiones exigentes y tramos técnicos en descenso. Es responsabilidad del participante decidir si lo puede superar montado sobre la bici. La organización no es responsable de accidentes relacionados con la destreza de cada participante o su nivel de forma física.
10.5 Durante el recorrido se establecen Puntos de Control.
10.6 En los controles de paso, un Comisario anota el número del participante y su tiempo.
10.7 No pasar por cualquier Punto de Control supone la descalificación de la prueba.
10.8 Abandonar el recorrido marcado por la organización supone la descalificación.
10.9 No obedecer las indicaciones de los comisarios será motivo de descalificación de la prueba.
11. ZONAS DE ASISTENCIA, AVITUALLAMIENTOS Y TALLER EN CARRERA
11.1 Los avituallamientos y zonas de asistencia técnica están debidamente señalizados durante el recorrido y al final de cada etapa. Éstos disponen de todo lo necesario para cubrir las necesidades de alimentación e hidratación de los participantes durante la prueba.
11.2 Los avituallamientos coinciden con las zonas de asistencia de los equipos.
12.SEÑALIZACIÓN Y BALIZAMIENTO
12.1 El recorrido está flechado y balizado debidamente. No requiere ningún dispositivo electrónico para ser seguido, aunque si es aconsejable.
12.2 Cada diez kilómetros está indicada la distancia restante hasta la meta. Los últimos cinco kilómetros a meta también están indicados.
13.ANULACIÓN DE TRAMOS
13.1 Los Comisarios, Director de Recorrido y Director de Carrera, pueden decidir que un tramo del recorrido es impracticable e imposible de franquear, pudiendo desviar el recorrido por los puntos previstos por la organización.
13.2 En caso de no ser posible, se toma como tiempo de llegada el punto donde está el último control de tiempo.
14.CLASIFICACIONES
14.1 Las clasificaciones de cada etapa se realizan de acuerdo al tiempo invertido para completar cada una, por el último de los dos miembros del equipo, más las penalizaciones de tiempo acumuladas.
14.2 La suma del tiempo de las etapas disputadas, más las penalizaciones de tiempo acumuladas, establecen la clasificación general de cada equipo.
14.3 Colina Triste Half se disputa en categoría única.
14.4 Cualquier equipo que oficialmente no ha completado alguna etapa o sea descalificado, no es considerado Finisher.
14.5 Los Comisarios deben aprobar los tiempos para que los resultados sean considerados válidos.
15.DESCALIFICACIONES, RETIRADAS Y RECLAMACIONES
15.1 Serán propuestos al comité Organizador para ser descalificados los participantes que:
No utilicen el casco.
No lleven visible el dorsal y/o entren en zona de meta sin él.
Participen con dorsal adjudicado a otro corredor.
Cambien el recorrido predeterminado por la organización.
Manifiesten un comportamiento antideportivo y contrario al presente Reglamento.
Arrojen basura.
15.2 En caso de descalificación o retirada de la prueba, el precio de la inscripción no será reembolsado ni total ni parcialmente.
15.3 Las reclamaciones deben de presentarse formalmente a los comisarios y se tramitará según la normativa de la Federación de Castilla y León.
16.ABANDONO
16.1 En caso de abandono de uno de los miembros del equipo o los dos, se debe de informar a la organización en el menor tiempo posible.
16.2 No notificar un abandono supone la expulsión de la competición del equipo afectado.
16.3 En caso de accidente o emergencia, y salvaguardando la seguridad de los participantes, la organización tiene el derecho de retirar a un participante de la competición.
16.4 El abandono de un miembro de la pareja supone que, aunque el otro miembro finalice la prueba en tiempo, ninguno de los dos sea finisher.
17.BICICLETA
17.1 Las bicicletas deben estar acorde a la normativa RFEC, tanto en características técnicas como en seguridad.
17.2 Se permite a los participantes cambiar sus bicicletas de etapa en etapa pero no pueden ser completamente sustituidas ni cambiadas durante una etapa.
17.3 Las bicicletas tándem no están permitidas.
17.4 Para retirar una bicicleta del parking oficial el participante debe mostrar su pulsera, cuyo número coincide con el número de dorsal de la placa de la bicicleta. No se entregará ninguna bicicleta sin mostrar la pulsera.
18. GUARDARROPA
18.1 Se ofrece un servicio básico de guardarropa utilizando para ello la bolsa entregada durante la recogida de dorsales.
18.2 Cada participante deberá marcar dicha bolsa con su número de dorsal.
18.3 No está permitido introducir dinero o material de valor en las mismas. Está pensando para objetos del tipo de chubasqueros, chaquetas, manguitos, etc.
18.4 El personal responsable del guardarropa sólo devolverá la bolsa al corredor que acredite su propiedad mediante la pulsera acreditativa.
18.5 En el caso demostrable de pérdida de una bolsa durante el uso de este servicio guardarropa, la Organización compensará con un máximo de 30 euros al participante.
18.6 Cualquier incidencia deberá ser reportada en ese mismo momento a los miembros de la Organización.
19.MATERIAL OBLIGATORIO Y EQUIPAMIENTO
19.1 Todos los participantes deberán llevar el dorsal y la placa que la organización le entregue. La placa debe de ir colocada en la parte delantera de la bicicleta y el dorsal en la espalda del participante, ambos perfectamente visibles.
19.2 En el caso de que la Organización haga entrega de un dispositivo GPS, un miembro de la pareja deberá llevarlo consigo obligatoriamente en carrera. Este dispositivo sería usado por motivos de seguridad.
19.3 La Organización hará entrega de un chip para el control de tiempos el cual debe de ir en todo momento colocado donde indique la organización.
19.4 Los dispositivos GPS o navegadores no son obligatorios pero sí muy aconsejables ante cualquier imprevisto que pudiera surgir durante la prueba.
19.5 El equipo líder de la clasificación general debe vestir el maillot de líder, entregado por la organización. El maillot de líder dispone de un espacio en blanco en la parte delantera y trasera para colocar la publicidad del equipo/participante.
19.6 Es responsabilidad de cada equipo o participante colocar su publicidad en el espacio habilitado en el maillot de líder.
19.7 Por motivos de seguridad se recomienda llevar teléfono móvil.
19.8 La Organización no se hace responsable de ningún objeto perdido u olvidado a lo largo del recorrido o en el transcurso de la prueba de ningún participante.
19.9 La Organización no se hace responsable de ninguna avería ni reparación de la bicicleta que pueda suceder en el transcurso de la prueba.
19.10 Está prohibido llevar cámaras de video durante la competición, salvo autorización de los comisarios. Dicha autorización sería solicitada en el momento de la entrega de acreditaciones/dorsales.
20.DERECHOS DE IMAGEN
20.1 Aceptar este Reglamento vincula al participante a otorgar a la organización autorización para la grabación total o parcial de su participación en el evento.
20.2 Asi mismo, presta su consentimiento para que su imagen (tanto en video como en fotografía) pueda ser utilizada en la difusión y promoción de la prueba en cualquier medio de divulgación (radio, prensa, redes sociales, televisión, internet, etc.).
20.3 El participante al aceptar este Reglamento cede todos los derechos relativos a la explotación comercial y publicitaria que la organización estime oportuno, sin compensación económica ni de ningún tipo.
21. CAMPAMENTO y ZONA DE AUTOCARAVANAS
21.1 Campamento Betterville: para autocaravanas, caravanas, furgonetas camperizadas; no admitidos turismos. Serán admitidas tiendas de campaña en el campamento.
21.1.1Se establece un cupo de 100 parcelas. En cada parcela se instala un único vehículo para un máximo de un equipo inscrito (caravana, autocaravana o furgoneta camperizada) o una única tienda de campaña para un máximo de un equipo inscrito.
21.1.2 Las tiendas serán propiedad particular de los corredores que deseen hacer uso de este campamento.
21.1.3 Esta zona estará habilitada exclusivamente para inscritos, no está permitido el uso por parte de no inscritos.
21.1.4 Incluido en el precio:
• Servicio de baños y duchas
• Zona vigilada
21.1.5 El campamento se habilitará en los siguientes horarios:
Inscritos a Half Colina Triste: desde el viernes 19 de julio a las 18 horas hasta el domingo 21 de julio a las 15 horas. Precio: 16 euros.
21.1.6 El domingo 21 a las 15 horas las parcelas tienen que quedar libres de vehículos y tiendas de campaña.
21.1.7 Su contratación se realizará al formalizar la inscripción a Colina Triste o bien a posteriori desde la plataforma de inscripción.
21.1.8 La Organización no se hace responsable de los posibles robos o hurtos en los vehículos o tiendas establecidos en las parcelas del Campamento.
21.1.9 Fecha límite de reserva el 10 de julio de 2024 o hasta llegar al cupo.
21.1.10 El Campamento Betterville se regirá por las normas básicas de civismo y respeto, cumpliéndose obligatoriamente por parte de todos los usuarios los condicionados específicos de dicho Campamento.
22.SOSTENIBILIDAD Y MEDIO AMBIENTE
22.1 Colina Triste se desarrolla íntegramente en el Parque Natural Sabinares del Arlanza y la Yecla, garantizando la sostenibilidad de los recursos y el respeto al medio ambiente.
22.2 Los participantes deberán ser respetuosos con el medio que nos rodea, así como con el resto de participantes y demás personas, demostrando en todo momento deportividad y cumpliendo con las normas básicas de educación.
22.3 Queda terminantemente prohibido tirar basura, bidones, envoltorios de barritas, geles, etc. en el recorrido.
22.4 Queda terminantemente prohibido circular fuera del recorrido establecido por la organización.
22.5 En las zonas paddock , de campamento y de autocaravanas, así como durante toda la estancia de los participantes y acompañantes en la carrera, se entiende de obligado cumplimiento el adecuado manejo de los residuos generados, así como el respeto al medio que nos rodea.
22.6 Los usuarios de la zona de autocaravanas se comprometen a cumplir con el condicionado específico de dicha zona.
22.7 La prueba se desarrolla durante la Época de Peligro Alto de Incendios. Se recuerda la prohibición de usar fuego en el monte o terrenos adyacentes.
RACE RULES HALF COLINA TRISTE 2024
1.INTRODUCTION
1.1 Colina Triste Half is a two-stage event within the Castilla y León Cycling Federation calendar
1.2 TWO marathon stages (XCM).
1.3 It is not an UCI competition.
1.4 It is a competition made up of teams of TWO members.
The dates chosen for the dispute of the test are 29, 30 31 October and 1 of November.
1.5 1.5 The dates chosen for the race are 20 and 21 July 2024. The race will be governed by the regulations of the Castilla y León Cycling Federation.
2.REGISTRATION
2.1 Anyone who wishes to participate in this Race must formalize their registration through the official website www.colinatriste.es. For the registration to be valid, it is mandatory to fill in all the data requested in the form and pay the registration fees.
2.2The registration is personal and non-transferable and implies the acceptance of all the articles of these Race Rules, as well as the conditions of purchase, having to make the registration through the official website of the event.
2.3 For the 2024 edition, registrations will be made individually, with each member of the team making their own registration and proportional payment.
2.4 The registration period opens on December 3 at 8 p.m.; The number of runners will be 300 runners and ends on July 10, 2024 at 11:59 p.m. or once registration is finished.
2.5 Licenses:
2.5.1 Cycling licenses and day licenses are accepted, at the time of registration this possibility is offered.
2.5.2 This day licence incurs an additional cost of €12 per day.
2.5.3 The day licence can be processed and paid for at the time of registration or before the closing of registrations on 10 July 2024 via the registration platform store.
2.5.4 This day licence can NOT be purchased when collecting the bibs.
2.6 Registration fees for each member and each tranche are:
105 € FIRST 20 REGISTRATIONS
120 € FROM REGISTRATION 21 TO 50
145 € FROM REGISTRATION 51 TO 150
- FROM REGISTRATION 151 TO 300
2.7 Registration includes:
-
- Right to participate in the race.
- Personalized bib.
- Timing and results once the stage is over.
- Adhesives of the stage profiles.
- Medical care on route.
- Mechanical attention on route, includes labor, not parts to be changed.
- Liquid and solid refreshments on route and final refreshments.
- Pick-up service for retirees.
- Bicycle washing service.
- Cloakroom service.
- Broker bag with gifts.
- Briefing of each stage.
2.8 By registering, you are given the option of purchasing the commemorative jersey of the race benefiting from a lower price than the normal sale price.
3.RETURN POLICY
3.1 In accordance with the Spanish Retail Trade Regulations, all registrations may be returned within 7 calendar days of registration. 3 euros will be charged as a management fee.
3.2 Cancellation Insurance is offered for €9 at the time of registration, for late refunds. From 1 January 2024, cancellation insurance will cost 12 euros.
3.2.1 This insurance is ONLY applicable to registration to Colina Triste UCI or Half Colina Triste, and is not applicable to other services/events such as Betterville Camp or motorhome area
3.2.2 Without insurance, refunds will not be accepted after the legal deadline (injuries, personal problems, work, illnesses or any other event that prevents the runner from participating, they will only be subject to refund if cancellation insurance has been contracted).
3.2.3 The following periods and deadlines for repayment with insurance are stipulated:
Until June 1, 2024, 100%
Until July 1, 2024, 75%
Until July 7, 2024, 50%
From July 8th there will be no possibility of refund
3.2.4 The refund will be requested by email to dt@colinatriste.es, taking the date on which the email is received as the refund request.
3.2.5 A €3 charge is established for the refund.
3.2.6 Cancellation insurance is a non-refundable product in any case, and it is also a non-refundable product.
3.3 Changes of Ownership: they have a cost of 28 euros plus 3 euros of management fees.
3.3.1 Only one starter in each team is allowed to change, and must be requested by email to dt@colinatriste.es. Until the team is formed, it will not be possible to request a change of owner.
3.3.2 The deadline for requesting a change of owner will be 10 July 2024.
3.4 Natural disasters, adverse weather conditions, events and disauthorisations caused by reasons beyond the control of the Organisation: In any of these cases in which there is an implicit suspension/postponement of the race, the Organisation will offer those registered the possibility of changing the registration to the new date of celebration. In no case will there be the possibility of claiming a refund of the registration, as it is a reason beyond the control of the Organization.
4.CATEGORIES
4.1 All participants must be 17 years of age or older on 31 December of the year in which the event is held (born in 2006 and earlier)
4.2 Colina Triste Half is held in a single female, male and mixed category.
4.3 These categories will only be formed if at least three teams from each category take the start.
4.4 The starting boxes will be distributed in stage 1 in order of registration and in stage 2 in order of classification.
4.5 IMPORTANT: According to the regulations of the Royal Spanish Cycling Federation (RFEC), foreign participants holding a cycling license not processed by the RFEC, must have a written authorization from their national federation that certifies that their insurance is valid in Spain. This document must be presented to the Commissioners in order to be able to withdraw the number.
4.6 Individual bikers: those who, for different reasons, have been left without a partner; They will start in the last drawer and are not eligible for the podium.
5.ADMINISTRATIVE VERIFICATIONS
5.1 The administrative verifications, collection of bibs, broker bag and accreditations, will take place on Friday, July 19 and Sunday, July 20; the schedule will be published on the web weeks before.
5.2During the administrative checks, an identification bracelet will be given to each participant, which must be worn during all the days of the competition. This bracelet grants access to the areas enabled for participants and is also useful as a security measure.
6.TEAM MEETING
6.1 A previous meeting or briefing will be held where the stages and those aspects of being known by the participants will be reviewed. The schedules will be published in the information panel of the test that will be located in the paddock area and on the website.
6.2 All updates on technical aspects of the race will also be published on the Colina Triste Telegram channel and Colina Triste social networks.
6.3 Attendance at the team meeting will be advisable which is not mandatory
7.SCHEDULES
7.1 The times and places of collection of bibs, accreditations, services etc, will be published on the website.
8.TEST DEVELOPMENT
8.1 The competition is held according to the regulations of the Castilla y León Cycling Federation, not being a UCI event.
8.2 After each stage on the board placed in the paddock area, the stage and general classifications will be published.
8.3 The start of all stages are in peloton.
8.4 There are different starting grids enabled depending on the provisional general classification of the test and category.
8.5 The bikers who have been left alone and make up the individual category, will start in the last box.
8.6 Five minutes before the start time, no participant is allowed access to the starting grid, and must be placed at the back of the corresponding starting group.
8.7 The members of each team must perform the entire competition together and with a maximum time difference of two minutes between them anywhere on the route.
8.8 If a team reaches the end of a stage, or at any checkpoint, or is seen by a Commissioner anywhere on the course with an interval of more than two minutes between its members, it receives a penalty of five minutes (for each time the rule is breached), added to the time of the member who has reached the finish line second.
8.9 Each control of passage, control of intersection, point of provisioning, departure and arrival has a maximum time of passage, at which time the service is closed. Teams must roll within this time interval in order not to be disqualified. The time to reach these points is announced on the competition routemeter.
8.10 If stage 1 is not completed, it will be possible to continue in the next stage, not counting in general classifications.
8.11 Participants who are no longer officially classified may continue to participate in the event recreationally as long as they do not influence the development of the competition. Failure to comply with this rule results in expulsion from the event, without the possibility of continuing in it.
8.12 Any unlawful aid implies the disqualification of the team.
9.NEUTRALIZED DEPARTURES AND ARRIVALS
9.1 The exits may be neutralized for safety reasons being headed by a vehicle of the organization until the official technician of the start starts the sports event.
9.2 The arrival may also be neutralized for safety reasons so the taking of times ends in this arrival being the distance to the finish line covered in a maximum time stipulated by the organization since I pass through the arrival, outside this time will be out of the race.
10.ROUTE AND PLACE START AND END
10.1 Stages, departure and arrivals. The location of departures and arrivals is to be determined.
July 20, 2024 –HALF 1 – stage 3 –
July 21, 2024 –HALF 2 – stage 4 –
10.2 The route is duly marked with marks, especially at hotspots, such as junctions, road intersections or streets.
10.3 The route is open to traffic but properly controlled. Participants should follow the instructions of the traffic authorities and drive with caution. On Spanish public roads, cyclists must remain on the shoulder of the right lane. On tracks, it is advisable to drive on the right side.
10.4 The route includes demanding ascents and technical sections in descent. It is the responsibility of the participant to decide if he can overcome it mounted on the bike. The organization is not responsible for accidents related to each participant’s skill or fitness level.
10.5 During the Race Control Points are established.
10.6 At the checkpoints, a Commissioner writes down the number of the participant and his time.
10.7 Failure to pass through any Control Point implies disqualification from the test.
10.8 Abandoning the route marked by the organization implies disqualification.
10.9 Failure to obey the instructions of the commissioners will be grounds for disqualification from the test.
11.ROUTE AND PLACE START AND ENDASSISTANCE AREAS, REFRESHMENTS AND
11.1 The refreshments and technical assistance areas are duly signposted during the route and at the end of each stage. These have everything necessary to cover the feeding and hydration needs of the participants during the test.
11.2 The refreshment stations coincide with the assistance areas of the teams.
12.SIGNALLING AND BEACONING
12.1 The route is arrowed and marked properly. It does not require any electronic device to be followed, although it is advisable.
12.2 Every ten kilometers the remaining distance to the finish line is indicated. The last five kilometers to the finish line are also indicated.
13.CANCELLATION OF SECTIONS
13.1 The Stewards, Route Director and Race Director, can decide that a section of the route is impracticable and impossible to cross, being able to divert the route by the points provided by the organization.
13.2 If this is not possible, the arrival time is taken as the point where the last time control is.
14.CLASSIFICATIONS
14.1 The classifications of each stage are made according to the time invested to complete each one, by the last of the two team members, plus the accumulated time penalties.
14.2 The sum of the time of the stages played, plus the accumulated time penalties, establish the general classification of each team.
14.3 Colina Triste Half is contested in a single category.
14.4 Any team that has not officially completed a stage or is disqualified, is not considered a Finisher.
14.5 Commissioners must approve the times for the results to be considered valid.
15.DISQUALIFICATIONS, WITHDRAWALS AND COMPLAINTS
15.1 Participants will be proposed to the Organizing Committee for disqualification if:
Do not wear the helmet.
Do not wear the bib number visible and / or enter the finish area without it.
Participate with a bib awarded to another runner.
Change the default route through the organization.
Manifest unsportsmanlike behaviour contrary to this Regulation.
Throw garbage.
15.2 In case of disqualification or withdrawal from the test, the price of the registration will not be refunded in whole or in part.
15.3 Complaints must be formally submitted to the commissioners and will be processed according to Federación de Castilla y León regulations.
16.WITHDRAWALS
16.1 In case of abandonment of one or both of the team members, the organization must be informed in the shortest possible time.
16.2 Failure to notify an abandonment means expulsion from the competition of the affected team.
16.3 In case of accident or emergency, and safeguarding the safety of the participants, the organization has the right to withdraw a participant from the competition.
16.4 The abandonment of a member of the couple means that although the other member finishes the test in time, neither of them is a finisher.
17.BICYCLE
17.1 Bicycles must be in accordance with UCI regulations, both in technical characteristics and safety.
17.2 Participants are allowed to change their bikes from stage to stage but cannot be completely replaced or changed during a stage.
17.3 Tandem bikes are not allowed.
17.4 To pick up a bicycle from the official car park, the participant must show their wristband, the number of which coincides with the bib number on the bicycle plate. No bike will be delivered without showing the wristband.
18. WARDROBE
18.1 A basic cloakroom service is offered using the bag provided during the collection of bibs.
18.2 Each participant must mark the bag with his/her bib number.
18.3 It is not permitted to bring money or valuable material into them. It is intended for objects such as raincoats, jackets, arm warmers, etc.
18.4 18.4 The staff responsible for the cloakroom will only return the bag to the runner who proves ownership by means of the accreditation wristband.
18.5 In the demonstrable case of loss of a bag during the use of this cloakroom service, the Organization will compensate the participant with a maximum of 30 euros.
18.6 Any incident must be reported at the same time to the members of the Organization.
19. MANDATORY EQUIPMENT
19.1 All participants must wear the number and the plaque that the organization gives them. The plate must be placed on the front of the bike and the dorsal on the back of the participant, both perfectly visible.
19.2 In the event that the Organization delivers a GPS device, one member of the couple must carry it with them in the race. This device would be used for security purposes..
19.3 Likewise, the organization will deliver a chip for time control which must be placed at all times where the organization indicates.
19.4 GPS devices are not mandatory but are highly advisable for any unforeseen event that may arise during the test.
19.5 The leading teams of the general classification of their category must wear the leader’s jersey, delivered by the organization. The leader’s jersey has a blank space at the front and back to place the advertising of the team / participant.
19.6 It is the responsibility of each team or participant to place their advertising in the space enabled in the leader’s jersey.
19.7 For security reasons it is recommended to carry a mobile phone.
19.8 It is also recommended (but not mandatory) that members of a team maintain uniformity in their clothing during all stages.
19.8 The organization is not responsible for any lost or forgotten objects along the route or in the course of the test of any participant.
19.9 The organization is not responsible for any breakdown or repair of the bicycle that may happen in the course of the test.
19.10 It is forbidden to carry video cameras during the competition, unless authorized by UCI commissione
20. IMAGE RIGHTS
20.1 Accepting these Rules binds the participant to grant to the organization authorization for the recording of all or part of your participation in the event.
20.2 Likewise, you give your consent for your image (both video and photography) to be used in the dissemination and promotion of the event in any means of dissemination (radio, press, social networks, television, internet, etc.).
20.3 By accepting these Rules, the participant assigns all the rights related to the commercial and advertising exploitation that the organization deems appropriate, without financial compensation or compensation of any kind.
21. CAMPGROUND AND MOTORHOME AREA
21.1.Camp Betterville: for motorhomes, caravans, camper vans; Cars are not allowed. Tents will be allowed into the camp.
21.1.1 A quota of 100 plots is established A single vehicle is installed on each pitch for a maximum of one registered team (caravan, motorhome or camper van) or a single tent for a maximum of one registered team.
21.1.2 Tents shall be the private property of bikers who wish to make use of this camp.
21.1.3 This area will be enabled exclusively for registered bikers, use by non-registrants is not allowed.
21.1.4 Included in the price:
- Toilets and showers service
- Monitored area
21.1.5 The camp will be set up at the following times:
- Half Colina Triste registrants: from Friday, July 19 at 6 p.m. to Sunday, July 21 at 3 p.m. Price: 16 euros.
21.1.6 On Sunday 21 at 3 p.m. the pitches must be free of vehicles and tents.
21.1.7 Your hiring will be made when formalizing the registration to Colina Triste or a posteriori from the Store of the official website.
21.1.8 The organization is not responsible for possible robberies or thefts in stores.
21.1.9 This service is not available for the Half modality or for those registered exclusively to The Bandit, Festival DH Sta. Bárbara or Colina Triste Eléctricas.
21.1.10 Booking deadline on July 10, 2024 or until registrations are exhausted.
22.SUSTAINABILITY AND ENVIRONMENT
22.1 Colina Triste is developed entirely in the Sabinares del Arlanza and Yecla Natural Park, guaranteeing the sustainability of resources and respect for the environment.
22.2 Participants must be respectful of the environment that surrounds us, as well as with the rest of the participants and other people, demonstrating at all times sportsmanship and complying with the basic rules of education.
22.3 It is strictly forbidden to throw garbage, drums, bar wrappers, gels, etc. on the route.
22.4 It is strictly forbidden to circulate outside the route established by the organization.
22.5 In the paddock, camping and motorhome areas, as well as throughout the stay of the participants and companions in the race, the proper management of the waste generated is understood to be mandatory, as well as respect for the environment that surrounds us.
22.6 The users of the motorhome area, as well as the camp, undertake to comply with the specific conditions of both areas.
22.7 The race takes place during the High Fire Danger Season. . It is recalled that the use of fire in the bush or adjacent land is prohibited.